Víte, jak vypadá cesta do nebe? Zkuste si projet passo Stelvio!
(Itálie, 2011) Zatímco v České republice se autoveteráni sjíždějí ponejvíce do historických center starobylých měst a jen sem tam vyzkouší nějaký ten vytrvalostní závod a nebo závod do vrchu jako Zbraslav-Jíloviště, v Alpách můžete pravidelně narazit na rallye autoveteránů, šplhajících až do neuvěřitelných třítisícových výšek. Prostě souboj stařičkých alf romeo, bentleyů, delahayů, bavoráků či mercedesek s nekonečnými serpentinami, vinoucími se kolem ledovcových štítů.
*
„Tak, matko, a ať jsme dole první!“ Švýcarští účastníci rallye Sympathie s vozem Delahaye
Ke klasickým setkáním autoveteránů z celé Evropy patří mimo jiné rallye Sympathie, jejíž účastníci v létě 2010 zdolávali mimo jiné i legendární stoupání do průsmyku Stelvio (Stilfser Joch, 2757 m n. m.) na někdejším italsko-švýcarsko-rakouském trojmezí. Tím byl v podstatě až do konce 1. světové války, po ní se rakouská hranice posunula o několik kilometrů na sever. V jejím průběhu se zde tvrdě bojovalo o každý vrchol, o každý kámen a dodnes v okolí najdete spoustu památek (včetně naučné stezky) na tuto pohnutou dobu.
*
Jedni z favoritů na přední umístění v kategorii Vintage opouští kontrolní stanoviště v průsmyku Stelvio 2757 metrů nad mořem
Účastníci rallye šplhali do průsmyku z údolí Venosta, tedy „náročnějším“ směrem, kde se do každé zatáčky vejde pouze jediné vozidlo a například autobusy a jiné větší dopravní prostředky mají povolen vjezd jen pokud jejich délka nepřekračuje tři a půl metru. Zatáček „vraceček“ je zde ostatně vskutku požehnaně a než dorazíte do průsmyku, vytočíte jich na půl stovky!
*
Podle naleštěného laku stejně jako novotou zářících pneumatik byste pomalu nerozaznali, který vůz je novější – zda ten na trati rallye a nebo ten na parkingu…
Romantika závodu, křižujícího jižní Tiroly, je příznačná, obzvlášť, když se vydaří počasí. Posádky vozů se odívají do stylových oblečků, ať už kožených, kostkovaných a nebo tak trochu po „pirátsku“ jako jedna skvostně vyhlížející dvojice s divoce potetovanými pažemi za volantem závodního monopostu, pamatujícího časy Chirona, Nuvolariho, Varziho nebo Caraccioly…
*
„Až budeme předjíždět Fernanda Allonsa, nezapomeń na něj zamávat!“
Letošní rallye měla pro účastníky obvzlášť mimořádnou příchuť, neboť se jednalo o jubilení ročník, který se jezdí už celé čtvrtstoletí! Týdenní závod (nebo spíše setkání milovníků naleštěných miláčků) startuje v jihotirolské Sceně (německy Schenna) asi tři kilometry od Merana a vrcholným zážitkem je právě zdolání průsmyku Stelvio.
Tak s touhle limuzínou od Bayerische Motor Werke se mohli před 2. světovou válkou projíždět například filmové hvězdy jako Emil Jannings a nebo Leni Riefenstahlová (vlevo). Pohled „z nebeských“ výšin passu Stelvio na klikatících se serpentiny z údolí Venosta
Rallye se mohou zúčastnit maximálně dvě vozidla identické značky a typu (to kvůli zachování technické a historické pestrosti), které jsou rozděleny podle data výroby do pěti hlavních kategorií a tří podksupin: 1. vozidla do roku 1904 (tzv. Ancêtre), 2. vozidla z let 1905-1918 (Vétéran), 3. automobily z let 1919-1930 (Vintage), 4. automobily z let 1931-1945 (Post-Vintage) a 5. poválečná vozidla (po roce 1645), rozdělená do podkupiny Post I. (1946-1955), Post II. (1956-1960) a Post III. 1961-1965. Pořadatel přitom může udělit výjimku i mladším vozům, tzv. Youngtimerům.
A příští rok na šestadvacátém ročníku rallye Sympathie zase nashledanou!
© TEXT & FOTO –CC-